In variant A is het belangrijkste wapen om de parkeerproblemen in Noordwijk aan Zee op te lossen een drielaags ondergrondse parkeergarage aan de zeezijde voor Huis ter Duin (Foto: Harm Dragt).

Parkeren Noordwijk aan Zee in de toekomst onder de grond
Laatste update: 9 november 2017 om 11:56

NOORDWIJK - Vorige week maandag presenteerde projectmanager Han Bouwman aan de gemeenteraad het belangrijke onderdeel parkeren van de ontwikkelstrategie van Noordwijk aan Zee.

Er zijn vier oplossingsrichtingen waarvan er, zo bleek gaandeweg de presentatie, eigenlijk maar twee in aanmerking komen om serieus verder mee te gaan. Er is ook nog een vijfde in beeld. Daarin wordt uitsluitend bekeken welke creatieve oplossingen er te vinden zijn voor het parkeren op drukke zomerse dagen.

Een parkeergarage onder de Koningin Wilhelmina boulevard (variant C) is onder meer vanwege de kustbescherming geen haalbare zaak. De studie naar een parkeergarage onder de Parallel Boulevard (variant D) wordt wel uitgevoerd maar gelet op de kosten (tussen de € 50.000 en € 60.000 per ondergrondse parkeerplaats) vervult die ook geen favorietenrol.


Om tot aanvaardbare parkeeroplossingen te komen in Noordwijk aan Zee zijn er twee echt serieuze varianten. Beide omvatten locaties waar zowel de gemeente als particulieren eigenaar van zijn. Op voorhand is het goed om te weten dat alle hieronder genoemde oplossingen ondergrondse parkeergarages betreffen. Bij variant A heeft een nieuw te bouwen drielaags parkeergarage aan de zeezijde voor Huis ter Duin een zeer bepalende rol. Oorspronkelijk werd nog gekeken naar de meest verregaande bouw waardoor er plaats zou zijn voor zo'n 1700 auto's. Nieuwe berekeningen over de parkeerbehoefte hebben uitgewezen dat een capaciteit van 1374 voldoende is om te voldoen aan de parkeerbehoefte in Noordwijk aan Zee. Groter zal de parkeergarage daarom niet worden.

In die variant A worden ook meegenomen 2 parkeerlagen onder het Vuurtorenplein en 1 parkeerlaag onder zowel het Jan Kroonsplein als de Maarten Kruytstraat. In deze variant is ook opgenomen een particuliere locatie op het (zuidelijk deel van het) Wantveld. De gemeente is weliswaar eigenaar van het Wantveld maar als de parkeergarage bij Huis ter Duin er komt dan kan het Wantveld ontwikkeld worden als bouwlocatie waardoor het zuidelijk deel verkocht wordt aan een projectontwikkelaar die wel weer moet zorgen voor parkeergelegenheid. De andere particuliere locaties zorgen voor 2 parkeerlagen bij Hotels van Oranje, 1 parkeergarage bij de Jan van Henegouwenweg en twee parkeerlagen onder het Gat van Palace.

In variant B is een grotere ondergrondse parkeergarage onder het Wantveld voorzien. De kosten voor aanleg daar liggen tussen € 32.000 en € 34.000 per parkeerplek. Ergo als de parkeergarage bij Huis ter Duin er komt dan is die investering maal 500 parkeerplekken niet nodig. De andere genoemde particuliere locaties blijven in variant B overeind. In variant B komt de mogelijkheid om het terrein van de bedrijven Admiraal de Witt en Verloop om de hoek kijken en vervalt de duingarage voor Huis ter Duin. Of de locaties van Admiraal de Wit en Verloop beschikbaar komen om er parkeerplaatsen te creëren is nog onduidelijk omdat beide bedrijven ook andere opties open houden.