Scène uit de voorstelling Like (Foto: pr).

'Pestvoorstelling' Like op RLS in aanloop Week tegen Pesten
Laatste update: 8 september 2017 om 11:02

SASSENHEIM - Hoe kun je écht bij jongeren doordringen? Niet met een saaie folder, maar met interactief theater.


Dat is althans de mening van theatergroep PlayBack. In de voorstelling Like confronteert PlayBack leerlingen met de emotionele gevolgen van pesten. Jongeren komen zélf op het podium om de personages te adviseren. Like is 14 en 18 september twee keer te zien op het Rijnlands Lyceum in Sassenheim.

Zoë en Mila (13 jaar) zijn beste vriendinnen. Als klasgenoten zeggen dat Zoë stinkt en kinderachtig is, vindt Mila het moeilijk voor haar op te komen. Bevriend zijn met Zoë beschadigt haar eigen populariteit, denkt Mila. Langzaam komt Zoë steeds meer alleen te staan. Ze wordt gepest via Whatsapp, maar ook verbaal en fysiek. Ze verschijnt niet meer op school. In een hotelkamer vertelt Zoë haar verhaal. Het publiek denkt mee: wat kan Zoë doen? De rauwe voorstelling Like geeft goed weer hoe het kan gaan bij vriendschappen, groepsdruk, buitengesloten worden, pesten en de invloed van sociale media.


Uit onderzoek blijkt dat pesten op school vaak voorkomt. In 2014 gaf twintig procent van de jongeren in het Voortgezet Onderwijs aan wel eens te pesten. En alle pestprotocollen ten spijt, geen enkele school ontkomt eraan. Pesten heeft een grote impact op de ontwikkeling van kinderen. Zeker door de opkomst van sociale media. Hoe laat je leerlingen zien wat (digitaal) pesten teweegbrengt?

Artistiek directeur Kim Zonneveld: "Wij maken met deze voorstelling een belangrijk thema voor jongeren bespreekbaar. We willen zowel pesters, gepeste jongeren en omstanders bewustmaken van groepsdruk en rolpatronen. Hiermee bieden we leerlingen en docenten inzicht in pestgedrag en waar hun eigen verantwoordelijkheid ligt."