'Reis door Europa' is op zaterdag 28 en zondag 29 oktober te beluisteren in de Aalmarktzaal van de Stadsgehoorzaal. Kaarten zijn te bestellen via de website, aan de kassa (Breestraat 60) en via tel. 071-516 3881 (Foto: pr).

Europese muziek tijdens het kamermuziekfestival
Laatste update: 7 september 2017 om 9:55

LEIDEN - Bestaat er zoiets als een Europese identiteit, een gemeenschappelijk cultureel bewustzijn?

Het is een actuele vraag in tijden van Brexit, broeiende anti-Europese sentimenten en een migratiecrisis die het eeuwenoude Avondland tot op het bot verdeelt. Tijdens het festival 'Reis door Europa' op 28 en 29 oktober in de Stadsgehoorzaal benaderen violist Dmitri Makhtin en pianist Andrei Korobeinikov het thema vrijmoedig vanuit een muzikaal perspectief. Met een aantal muzikale boezemvrienden nemen zij het publiek in vier concerten mee op een imaginaire citytrip langs evenveel Europese muzieksteden.

De Russische violist Dmitri Makhtin is een graag geziene gast bij de Stadsgehoorzaal Leiden. Na een indrukwekkend solorecital in 2014 gaf hij in 2016 een onvergetelijk concert met pianist Andrei Korobeinikov. Na afloop beloofde het tweetal spontaan om een minifestival te programmeren. Alexei Ogrintchouk (eerste hoboïst van het Concertgebouworkest) was komen luisteren en zegde meteen zijn medewerking toe.

Samen met hun vrienden Kyril Zlotnikov (cellist en mede-oprichter van het Jerusalem Quartet) en de piepjonge, maar supergetalenteerde klarinettweeling Daniel en Alexander Gurfinkel vormen ze een muzikaal dream team, dat het publiek meeneemt op een klinkende Europareis van Oost naar West.


Eerste stop is Sint-Petersburg. Als 'venster op het Westen' heeft de hermitage-stad altijd een brugfunctie vervuld tussen Rusland en Europa. Maar Sint-Petersburg is ook de stad waar Glinka de klassieke muziek een nationale, Russische stem gaf en waar Prokofjev en Sjostakovitsj hun conservatoriumjaren doorbrachten om zich te ontpoppen tot boegbeelden van de Sovjetmuziek. Niettemin klinkt ook in hun werk dikwijls de westerse klassieke traditie door.


Tweede stop: Boedapest, waar Bartók en Kodály aan het begin van de twintigste eeuw een modern Hongaars geluid destilleerden uit de vurige volksmuziek van de Balkan. Toch greep Bartók in zijn Pianosonate terug op tijdloze klassieke vormen en was het Schuberts Onvoltooide die Kurtág naar eigen zeggen op het componistenpad deed belanden.


Van Schubert zelf klinkt diens Eerste vioolsonate op de zondagmorgen rondom Wenen. Een derde concert dat is gewijd aan de klassiek-romantische kamermuziek uit de Donaustad. Natuurlijk mogen ook Beethoven en Brahms hier niet ontbreken.


Eindstation is het Parijs van het fin-de-siècle, waar Debussy en Ravel met impressionistische pastelklanken een door en door Frans antwoord formuleerden op de zwelgende Duitse laatromantiek. Tegelijkertijd laten de late sonates van Debussy een heroriëntatie op het transparante classicisme van Haydn en Mozart horen. Over een pan-Europees, kosmopolitisch bewustzijn gesproken.

Meer info: http://www.leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl